Základní škola Zlín, Štefánikova 2514, příspěvková organizace

Keramika 2013/2014

 I v letošním roce se chystáme vytvořit spoustu pěkných keramických výrobků.

Koupili jsme nové barevné i efektní glazury. K šamotové hlíně z loňského roku jsme objednali ještě oblíbenou hlínu červenici.
Pracuje se sní velmi snadno, proto se výrobky daří i začínajícím keramikům.
Keramiku letos vyučuje ve výtvarné výchově na druhém stupni Mgr. Marie Janíková a Mgr. Michaela Kovalčíková.
Žáci prvního stupně pracují s hlínou v hodinách výtvarné výchovy se svými třídními učiteli.
Keramice se věnují žáci také ve všech výtvarných kroužcích i školní družině.
Žáci 6. a 9. ročníku vyrobili před Vánocemi pěkné trojrozměrné zvonečky a reliéfní sovy.
Jak se jim práce dařila můžete vidět na následujících fotografiích.
Žáci 7. ročníku vymodelovali reliéfní i trojrozměrné ryby jako vánoční námět.
Nejmladší žáci ve školní družině vytvořili reliéfní ryby, které dávaly svým rodičům, jako vánoční dárky.  

Mgr. Michaela Kovalčíková

Zájmová výtvarná výchova

V letošním školním roce jsem zatím stihli vytvořit a zdokumentovat pár keramických dílek a vánoční přání technikou quilling, při které se stáčí papírové proužky a formují do požadovaného tvaru. Společně se těšíme na další tvoření během celého školního roku. Členové kroužku zájmové výtvarné výchovy: Lucie Hejmalová VI.A, Daniela Hubíková VI.A, Anna Přibylová VI.B, Denisa Šopíková VI.B, Kristýna Zipperová VI.B, Andrea Adamíková VII.A, Kateřina Ančincová VII.A, Tereza Červeňáková VII.A, Patrik Dobusch VII.A, Vendula Drábková VII.A, Kristýna Polášková VII.B, Beáta Sedláčková VII.B

Mgr. Marie Janíková

       

glazované zvonky před výpalem

          

mísa na ovoce, reliéfní zvonky po přežahu, ryby žáků školní družiny

       

ryby 7. ročník, zvonky po přežahu

       

sovy

       

sovy, zvonky, zvířátka

zvonek

    

žáci 9. ročníku při glazování

    

žáci 9. ročníku při glazování

    

žáci 9. ročníku při glazování

    

    

    

    

    

    

Keramika 2012/2013

Práce s keramikou probíhala v rámci hodin výtvarné výchovy na 1. i 2. stupni, ve školní družině, taktéž ve výtvarných kroužcích. V hodinách zájmové výtvarné výchovy žáci (Kateřina Ančincová VI.A, Tereza Červeňáková VI.A, Vendula Drábková VI.A, Andrea Adamíková VI.A, Patrik Dobusch VI.A, Petra Garlíková VI.B, Nikola Garlíková VI.B, Kristýna Polášková VI.B, Beáta Sedláčková VI.B, Zuzana Vajďáková VI.B, Silvie Čižmařová VIII.B, Lenka Směšná IX.A) experimentovali v tomto školním roce s různými způsoby glazování, vyzkoušeli si efektivní glazury i glazuru studenou, používali také skleněné korálky při výpalu, které vytvořily krásnou lesklou texturu. Těšíme se na další experimenty, ale i tradiční modelování!

Mgr. Marie Janíková

    

    

    

         

Keramika 2011/2012

Keramická pec se i v tomto školním roce hojně využívá vyučujícími výtvarné výchovy a vychovatelkou školní družiny paní Danou Pšenkovou k vypalování výrobků z keramické (nejčastěji šamotové) hlíny, a to zejména v následujících výtvarných kroužcích: Šikovné ruce 2. ročník (Mgr. K. Novotná), Zájmová výtvarná výchova 2. stupeň (Mgr. Marie Janíková). Občas změníme techniku, od keramiky „si odskočíme“ např. k batice, jak můžete zhlédnout na přiložených fotografiích. Keramické modelování je velmi kreativní a relaxační, proto budeme rádi, když se zapojíte nejen v kroužcích, ale i v běžných hodinách výtvarné výchovy.

Mgr. Marie Janíková

                

    

    

Keramika 2010/2011

Keramikou se nejvíce zabýváme, mimo běžné vyučovací hodiny výtvarné výchovy, v následujících kroužcích:

1. stupeň - Šikovné ruce, Mgr. K. Novotné, 2. stupeň - Zájmová výtvarná výchova, Mgr. Marie Janíková

     Také nesmíme opomenout školní družinu, kde žáci modelují s vychovatelkou Danou Pšenkovou nejčastěji ze šamotové hlíny. Keramické výrobky v letošním školním roce můžete zhlédnout i na Vánočním jarmarku 2010, který se bude konat v prosinci 2010.

Mgr. Marie Janíková

  

Keramika 2009/2010

     V letošním školním roce navštěvují kroužek Zájmová výtvarná výchova žáci 6. ročníku, kteří tvoří nejčastěji dílka z keramické hlíny. Tyto výrobky zdobí engobami různých barev a také glazurami. Po závěrečném výpalu si žáci odnášejí výrobky buď domů, aby udělali radost svým blízkým nebo sami sobě, a nebo je ponechávají ve škole, kde slouží pro inspiraci ostatním tvořivým žákům, stejně jako keramická písmena, která jsou součástí výzdoby ve vestibulu školy.

Mgr. Marie Janíková

  

  

  

  

Kroužek Šikovné ruce 1. stupně

  

  

Keramika 2008/2009

     Keramika na naší škole je především spjatá s výtvarným kroužkem „Zájmová výtvarná výchova“, avšak i v běžných hodinách výtvarné výchovy mají žáci možnost modelovat – pracovat s hlínou, keramickou modelovací hmotou KERA plast či plastelínou. Vyhrazený prostor v dílnách pro keramickou pec, která má plnění svrchu, je také využíván k  sušení výrobků a uložení pomůcek pro engobování a glazování.

     

     Samotné modelování se provádí v dílně na  stolech s PVC podložkou, u nichž jsou barevně rozlišené šuplíčky na pomůcky pro modelování (houbičky, modelovací špachtle, očka, nožíky, válečky apod.).

  

Pojďme tedy modelovat:
1) Nejdříve si oblékneme pracovní oblečení (starší triko, košili apod).
2) Válec hlíny  si rozdělíme na jednotlivé části, a to nařezáním pomocí  struny.
3) Začínáme zpracovávat hlínu hnětením v rukou, které si můžeme navlhčit pro snadnější úpravu.
4) Za pomocí modelovacích pomůcek  vytváříme hliněný motiv dle zvolené keramické techniky modelování:
 

  

a) z plátu 

 

  

b) z válečků

 

c) tzv. vlaštovčí technikou

 

d) reliéf

e) aj.

 

5) Syrový střep můžeme ozdobit engobami – barevnými hlinkami.
6) Poté nastává proces sušení, jehož doba se liší dle velikosti výrobku.
7) Po přežahu se výrobky glazují, aby získaly požadující barvu, která může být matná, lesklá nebo jen transparentní (průsvitná).

 

8) Po zaschnutí glazur zbývá jen výrobky vložit do pece a vypálit je ostrým (hladkým) výpalem.
9) A je hotovo! Keramická dílka putují na výstavku, do výtvarných soutěží nebo k rodiči jako dárek.

 

      Radost z modelování je umožněna nejen dětem 1. a 2.stupně školy v rámci hodin výtvarné výchovy nebo zájmových kroužků, ale i dětem ze školní družiny, kteří si taktéž nechávají vypalovat své výtvory v keramické peci. A protože podle M. Horníčka je vidět těžší než se dívat a sdělit je zase mnohem těžší než vidět, popřejme dětem hodně trpělivosti, jelikož ta prý růže přináší.

    

Mgr. Marie Janíková

 

Keramika 2004-2005

 

     Vítáme Vás na těchto stránkách. Jsme rádi, že se o keramiku na naší škole zajímáte více, a že jste tyto stránky otevřeli. Seznámíme vás s průběhem práce v keramické dílně od závěru roku 2004, kdy jsme zakoupili pec – nejdůležitější pomůcku pro práci v tomto uměleckém oboru. Od počátku tohoto roku jsme se snažili, v rámci našich možností, co nejkvalitněji zařídit keramickou dílnu. Zakoupili jsme přes 200 kg keramické hlíny. Pro její kvalitní uchování bylo potřeba zajistit speciální skříň. V březnu jsme dokoupili glazury, čímž jsme dokončili základní vybavení dílny.

 

     Keramická pec, kterou jsme díky finanční podpoře rodičů zakoupili. Zde se při teplotě asi 900 °C přežahnou výrobky ze syrové hlíny, a vznikne tak střep.

 

     Takto vypadají výrobky po přežahu. Původní šedá barva výrobků se změní ve světle hnědou, oranžovou nebo červenou. Vše závisí na druhu hlíny a také na výšce teploty při přežahu.

 

  

 

Další výrobky, které jsou již po přežahu a připraveny pro glazování.

 

  

 

  

 

Výrobky ukládáme i sušíme na dřevěných policích v pojízdných vozících.

 

  

 

Poslední krok je glazování a druhé vypálení v peci, tentokrát při teplotě 1050 °C – 1200°C. Teplota výpalu závisí na druhu glazur.

 

Finální vzhled výrobků

 

  

 

  

 

  

 

  

 

  

 

     Uvedené výrobky vytvořili žáci druhého stupně v průběhu školního roku 2004/2005. Výroba každého díla trvá dlouhou dobu. Důkladně vymodelovaný předmět ze syrové hlíny musí potřebnou dobu pozvolna schnout. Poté, co se výtvor v peci přežahne, se může glazovat. Při tom musíme dodržovat přísná pravidla, pracovat opravdu pečlivě a čistě, chceme-li dosáhnout požadovaného vzhledu výrobku.

     V průběhu prvního pololetí školního roku 2005/2006 dokončili žáci druhého stupně keramická písmena pro název naší školy. Tato jsme nainstalovali do vestibulu školy. Stala se tak pěkným doplňkem k fotkám z historie naší školy.

Mgr. Michaela Kovalčíková